După cum știți cei care-mi citiți frecvent blogul, urmăresc cu atenție dezvoltarea infrastructurii de transport din România. Constat în ultima perioadă o frenezie a semnării de noi contracte, pe lângă deblocarea semnificativă a proiectelor existente, ceea ce pentru mine înseamnă că vom asista, în anii următori, la mulți km de autostradă inaugurați.
Kilometri de autostradă care se fac cu multă cheltuială, din partea noastră, a contribuabililor, dar și cu mult efort din partea constructorilor. Foarte mult efort, vă pot spune, ca unul care a petrecut niște ani buni din viață pe diverse șantiere. Iarna îți îngheață degetele, prin mânuși, pe piesele metalice. Vara îți curg 17 ape pe sub casca de plastic. Nu-ți vezi copiii și familia timp de săptămâni întregi. Ai totuși o bucurie, când termini obiectivul, în ultima zi, înainte să pleci de pe șantier, să vezi tot proiectul funcțional, și să știi că e și munca ta acolo. Să fii mândru de ceea ce ai realizat.
Așa că, mi-a venit ideea ca noi, comunitatea, să finanțăm un monument dedicat constructorilor de autostrăzi din România. Care nu va fi emblematic doar pentru cei care au asudat fizic la construcție, ci și pentru noi ceilalți, care am asudat fizic ca să producem fondurile (EU sau naționale) din care s-au realizat autostrăzile. Și care merităm să ne bucurăm de produsul muncii noastre. Nu numai mergând pe el, ci și văzând un monument emblematic.
Un monument al mândriei naționale, făcut de noi, pentru noi.
Energeticienii au monumentul lor la Vidraru – statuia lui Prometeu, din inox.
Cei care au construit canalul Dunăre-Marea Neagră au monumentul lor, din inox.
Un alt monument emblematic este de exemplu Chipul lui Decebal sculptat în munte la cazanele Dunării.
Ați prins ideea, nu-i așa? Mă gândesc la ceva grandios, care va costa ceva, dar care va fi vizibil de la mare distanță. Nu o plăcuță de marmură ascunsă undeva la un cap de pod. Ceva care să se vadă de fiecare dată când faci traseul Constanța-Nădlac, și care să spună tuturor despre spiritul celor care au muncit pentru rețeaua de autostrăzi.
Câteva coordonate generale care mi-au venit în minte, vă invit să contribuiți cu idei:
- Să fie amplasat, evident, pe o autostradă, propun Pitești Sibiu pe unul din loturile montane, ca să fie emblematic, eventual ultimul cronologic, astfel încât completarea traseului strategic Constanța Nădlac să fie sărbătorită cum trebuie, la monument. Dar sunt deschis la sugestii, uite, de exemplu, un alt loc bun și foarte vizibil și o provocare inginerească este celebrul deal al liliecilor, de pe Lugoj-Deva;
- Să fie construit dintr-un material rezistent: inox, piatră, beton armat, cor-ten, you name it;
- Dimensiunea lui să fie scalabilă cu fondurile care se vor strânge, de exemplu dacă va fi să fie un basorelief în piatră pe un perete vertical, să fie atât de mare pe cât de mari sunt și fondurile acumulate;
- Musai să fie gata concomitent cu închiderea coridorului Constanța Nădlac. De ce? Pentru că mi se pare emblematic acest stadiu, ca țară, când reușești să o străbați cap-coadă pe autostradă, măcar pe o direcție pentru început. Un stadiu epic, care trebuie sărbătorit de noi toți cu fast;
- Să fie suficient de mare și de bine amplasat încât să fie vizibil în trafic, de pe ambele sensuri ale autostrăzii. Eventual cu o mic semn de nume pe ambele sensuri de mers ale autostrăzii (din acela pe fond maroniu reflectorizant, de monument), ca să știe participanții la trafic despre ce e vorba, dacă numele nu va fi evident prin text pe basorelief/sculptură;
La acest moment contează mai puțin dacă este o statuie, un basorelief, un târnăcop gigant din beton armat care susține un pod hobanat prin defileul Oltului, o cruce de marmură într-o parcare de pe trasul autostrăzii, sau altă idee mai mult sau mai puțin bună. Sunt sigur că dacă această idee adună în jurul ei o masă critică de brainstormeri, se vor găsi atât forma cât și fondul ei.
Ideea de bază e să fie suficient de vizibil în trafic, și să transmită un mesaj puternic.
Ce spuneți? Cum vi se pare?
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes