Azi dimineață, mulțimi furioase devastează magazinele H&M din Johhanesburg, Africa de Sud. La câteva ore H&M anunță închiderea temporară a tuturor magazinelor sale din Africa de sud.
De ce?
Totul a pornit de la o asociere, cel puțin neinspirată, a unui hanorac pe care scrie „Sunt cea mai mișto maimuță din juglă” cu un model, un băiețel african, foarte simpatic dealtfel:
S-a întâmplat pe pagina de comerț electronic din UK a retailerului suedez H&M, după cum se vede în poza de mai sus.
Urmări:
- nefericita poză s-a viralizat, urmată de o avalanșă de twett-uri împotriva rasismului implicit pe care-l promova
- artistul „The Weekend”, care era reprezentant de imagine al H&M a declarat „M-am trezit în acestă dimineață șocat și rușinat de această poză. Mă simt adânc ofensat și nu voi mai lucra cu H&M”
- H&M retrage poza de pe site, și produsul cu totul de la vânzare
- povestea se viralizezază și în Africa de Sud, o săptămână mai târziu
- acțiunile H&M scad, pe 8 Ian, de la 163 coroane la 160
Isteria plecând de la o singură poză pentru un produs. Dacă ar fi fost pus produsul, fără model, nu s-ar fi atacat nimeni. Este o eroare gravă, dar ce este mai grav pentru H&M este că nimeni, pe tot lanțul managerial de decizie, n-a sesizat că e o poză care poate produce resentimente.
Mi-e greu să cred că în H&M vine cineva de pe stradă, desface balotul de hanorace din Bangladesh, alege repede din catalogul de modele un băiețel, face o poză cu telefonul și o urcă pe site, ca pe OLX.
E o întreagă industrie în spatele acestor poze, fotografi profesioniști, agenții de modelling, agenție de publicitate online, departamente de IT, lanțul de management care dă aprobări pentru fiecare pas în parte.
Desigur, dacă poza a fost făcută în UK, sau în Suedia, sau oriunde în Europa de vest, probabil nivelul de liberalism din aceste țări a făcut ca asocierea dintre mesajul de pe hanorac și băiețelul african să nu fie catalogată ca având conotații rasiste. Nimeni, pe tot lanțul de creație, implementare online și de decizie, nu a remarcat absurdul pozei, și hanoracul a apărut la vânzare cu frumosul preț de 7,99 lire sterline.
Dar, trebuie să te gândești, in epoca viralelor, în care orice imagine se globalizează online într-o zi, că sunt societăți cu trecut sclavagist: SUA, Africa de sud, etc. Chiar dacă în state sclavia a fost abolită în 1865, a existat o politică, oficială, de segregație a „coloraților” de „albi” până la sfârșitul anilor 60. Pentagonul însuși, are de două ori mai multe toalete pentru că atunci când a fost construit, în anii 40, erau prevăzute toalete separate pentru „albi” și „colorați”.
sursă foto: Wikipedia
Societatea americană este încă foarte sensibilă la orice imagini sau simboluri care promovează rasismul.
Ca să nu mai vorbim de cea din Africa de Sud, în care segregarea rasială a luat un nume sinistru: Apartheid.
Ei bine, ceea ce părea liberalilor europeni ca un mesaj haios-twisted de pe un hanorac, asociat cu imaginea unui băiețel african, a constituit pentru restul lumii mai mult sau mai puțin civilizate, dar cu mentalități influențate de trecutul foarte puțin îndepărtat, sclavagist sau segregaționist, un butoi de pulbere care a explodat.
Probabil că de luni încolo acțiunile H&M vor scădea și mai mult la bursă în urma anunțului de închidere temporară a magazinelor din Africa de Sud, iar top-managementul companiei va reflecta mai mult la modul în care o simplă imagine a unui singur produs minor poate falimenta o companie globală.
La fel cum ar trebui să reflectăm cu toții. 2018 începe ca un an al viralului, al imaginilor de impact, al trezirii online al conștiințelor. Orice imagine sau gând postate ajung la zeci, sute, mii sau milioane de oameni, iar tu, creatorule de conținut online, trebuie să gândești cât mai larg și să fii cât mai open-minded posibil.
Asta e lecția H&M, de azi, pentru noi toți.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes