![Autostrada](https://gorunescu.ro/wp-content/uploads/2016/08/Autostrada-1024x683.jpg)
Scriu acest articol din două motive: unu, am peste un milion de kilometri în spate în 25 de ani de condus (nu sunt șoferul perfect, am defectele mele, dar am acumulat o experiență care îmi permite să dau sfaturi), doi, se face extrem de puțin pe linia prevenției accidentelor rutiere. Repet, extrem de puțin.
Televiziunile necrofage sunt atrase ca muștele de rahat de orice eveniment din care iese o firimitură de rating. Eu le-aș propune să fie mai educative, după relatarea fiecărui accident să treacă în revistă și cauzele, să ia un interviu unui specialist care să dea sfaturi pertinente. Nu-ți ia mai mult decât 20-30 de secunde dintr-o știre, în loc de imagini cu sânge pe asfalt, ambulanțe și spitale, și anunțul ăla „vă atenționăm că urmează imagini care vă pot afecta emoțional”, dă 2-3 sfaturi și poate salvezi o viață. Recunosc, câteodată mai apare câte un polițist care atrage atenția asupra nerespectării anumitor reguli, dar parcă e o picătură într-un ocean. Stăm foarte prost la numărul de oameni care-și pierd viața în accidente rutiere, mii de oameni pe an, și asta și din cauza lipsei de educație, a lipsei de aplicare a legilor, a indiferenței societății în general.
Dar să intrăm în subiectul de azi.
Vedem aproape în fiecare weekend de vară o pleiadă de știri despre accidentele de pe autostradă, în special pe autostrada A2, supranumită „a soarelui”. În marea lor majoritate, sunt pe secțiunea Fundulea-Fetești, caracterizată de linii drepte foarte lungi. Atenția scade, tentația de a apăsa pedala de accelerație până la podea crește, aglomerația de la început sau sfârșit de weekend sunt factori favorizanți. Dar mai sunt două lucruri care trebuie detaliate:
- Orbirea cauzată de soare. Două weekend-uri la rând autostrada A2 a fost blocată la 6-7 sâmbătă dimineața, sensul spre Constanța, de accidente în lanț cauzate de orbirea soarelui la răsărit, și odată duminică seara la apus. Ambele momente când apusul și răsăritul coincideau nefast cu aglomerația de mers spre mare sau de revenit de la mare. Aceste accidente se întâmplă din cauza unei particularități constructive, autostrada A2 este orientată est-vest, fix pe direcția de răsărit-apus a soarelui. Personal mi s-a întâmplat de câteva ori să fiu literalmente orbit de soarele care răsărea sau apunea. Cum se poate evita un accident în acest caz? Ai două variante: ori reduci viteza astfel încât să te simți în siguranță, ori, dacă chiar nu mai vezi nimic în fața ta, tragi într-o parcare 10-15 minute cât ține fenomenul (răsărit sau apus) bei o cafea, fumezi o țigară etc. Nu merită să-ți pui viața sau sănătatea în pericol pentru un sfert de oră de întârziere.
- Nerespectarea unei distanțe de siguranță față de mașina din față. Grosul accidentelor pe autostrăzi, în special cele în lanț, au drept cauza nerespectarea distanței față de vehiculul din față. Da, știu, vii de departe, conduci deja de 7 ore, nu mai ai răbdare, ai vrea să se dea toți la o parte ca să ajungi mai repede. Greșit. În motociclism este o regulă esențială pentru a nu te ciocni de vehiculul din față. Se numește „regula celor 2 secunde”. Adică trebuie să lași două secunde distanță între tine și cel din față, astfel încât dacă acesta frânează brusc, să ai timp să frânezi și tu sau să-l eviți. Cum se face asta în practică? Foarte simplu. Îți iei ca reper linia întreruptă dintre cele două benzi ale autostrăzii, după ce mașina din față a trecut peste o linie numeri 0, 1, 2. Dacă tu treci peste linia respectivă după ce ai terminat de numărat, ești la o distanță suficientă, dacă nu, ar trebui să lași mai mult spațiu. Pe autostrăzile din vest erau chiar niște marcaje speciale în formă de V întors cu vârful în sus, dublate de niște panouri de avertizare, care te învățau să lași două marcaje din acelea între tine și mașina din față – probabil și ei s-au confruntat la un moment dat cu același fenomen. În Australia există chiar regula de 3 secunde. Ai prins ideea – dacă simți că ești prea aproape de cel din față, ascultă-ți instinctul de conservare și mărește distanța. E modalitatea sigură, în caz că se întâmplă ceva neprevăzut și cel din fața ta frânează, să ai timp să reduci viteza în siguranță.
Din ce în ce mai multe mașini sunt dotate cu acel „radar de proximitate” sau „adaptive cruise control” care frânează în locul tău dacă detectează că ești prea aproape de cel din față și n-ai avea timp să oprești în siguranță dacă el frânează brusc. Probabil într-un viitor nu foarte îndepărtat aceste echipări vor fi de serie, obligatorii, apoi mai departe în viitor pilotul automat va prelua controlul total asupra condusului și nu vom mai avea aceste probleme. Până atunci însă, trebuie să respectăm regula celor două secunde, nu numai pe autostradă.
Drive safe, enjoy the summer!
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes