Să fii în contact constant cu cetățenii urbei este o îndatorire morală și legală a fiecărui edil, destul de greu de menținut în ritmul actual al societății. Bineînțeles, ca la orice instituție, și în primărie există un program de audiențe cu primarul, în cadrul căruia orice locuitor al orașului își poate căuta rezolvarea problemelor. Acesta are însă dezavantajul că cetățeanul trebuie să se deplaseze fizic până la primărie. Dezavantaj care deja pentru mulți echivalează cu imposibilitatea unei audiențe. Cum așa? Păi de exemplu, există o categorie de vârstă care are mobilitatea limitată sau aproape lipsă, există persoane cu handicap care nu pot veni în audiențe, există apoi marea masă a salariaților care pentru a veni în audiență trebuie să-și ia o zi de concediu. Să nu mai vorbim de acea parte a oamenilor care sunt timizi, și pentru care prezentarea în fața unui primar este un examen greu de trecut. Sau care sunt genul „Toma necredinciosul”, și care consideră că o audiență este inutilă și nu-i poate rezolva problemele.
Iată astfel o pleiadă de tipuri de cetățeni care n-ar fi ajuns niciodată într-o audiență la primar. Asta până de curând, când lumea digitală a pătruns atât de adânc în societate încât trăim practic „conectați” la realitatea înconjurătoare. Astfel că apare, în Romania, de câțiva ani, un trend al comunicării online cu autoritățile, iar cea mai nouă manifestare a acestui trend este „audiența online pe Facebook”. Avantajul acestui tip de comunicare este că elimină distanțele, costurile, și eventualele rețineri și inhibiții pe care le presupune comunicarea face-to-face.
Apărută, în 2015, la Timișoara, moda audiențelor online a prins în mai multe orașe din țară, iar de joi, 11 Ianuarie 2018, este o realitate și la Slobozia:
Domnul primar Adrian Mocioniu a avut tăria de caracter să se expună public întrebărilor și evident comentariilor, unele destul de incomode.
Cei care mă cunosc și îmi citesc blogul știu foarte bine că sunt un critic destul de sarcastic al problemelor din Slobozia, al guvernării actuale PSD, așa că ultimul lucru de care pot fi suspectat ar fi simpatii de o parte sau alta a spectrului politic. Așa că ceea ce urmează să spun în continuare trebuie tratat ca o recunoaștere a meritelor, acolo unde există.
Părerea mea este că:
- într-un oraș care s-a depopulat cu 9.000 de locuitori între recensământul din 2002 și cel din 2011 – Slobozia pierde în medie 1.000 de locuitori pe an, sau 3 pe zi, cum preferați;
- într-un oraș în care populația nu are convingerea că apa este potabilă, în ciuda asigurărilor edililor că este – mărturie stau vânzările uriașe de apă (chioară, de izvor) din toate supermaket-urile din oraș;
- într-un oraș cu un buget anual de 20 și ceva de milioane de euro (din datele de pe site-ul Primăriei Slobozia, în 2016 a fost de cca. 24.5 mil. EUR) , în care fostele administrații PSD au îngropat, la propriu, milioane de euro, într-un parc industrial ce zace cvasi-nefolosit și într-o parcare subterană cu viitor incert, și a cărei utilitate publică este cel puțin discutabilă;
- într-un oraș cu mari probleme de urbanism, canalizare, transport în comun;
- într-un oraș care nu oferă perspective tinerilor, viitoarelor generații, la un loc de muncă decent;
este un curaj deosebit, ca primar, să faci audiențe online pe Facebook, și practic să trebuiască să răspunzi la multe întrebări incomode, referitoare la multe probleme moștenite de la fostele administrații, dar pe care cetățenii le vor totuși rezolvate de actuala administrație. Tot ca părere personală, actuala administrație se mișcă vizibil mult mai bine decât cel puțin ultimele două – Ionașcu și Stoica, și răspunde la sugestiile și problemele cetățenilor. Este drumul spre intrarea în normalitate în relația edili-locuitori ai urbei.
So, felicitări domnule primar Adrian Mocioniu!
Audiența online episod pilot este disponibilă aici.
Facts:
- a durat o oră și jumătate, după care a urmat programul de audiențe clasic
- a fost vizionată de 5.600 de ori până la momentul scrierii articolului
- 37 de distribuiri
- cel puțin 2-300 de comentarii (atât la anunțul audienței cât și în stream-ul live), pe care domnul primar le-a citit, în ordine, și le-a răspuns
- aproximativ 90% din comentarii au fost probleme punctuale ridicate de cetățeni, ori personale, ori de interes general, semn că interesul public în acestă formă de comunicare este real, și seriozitatea lor este de admirat
Sugestii:
- Stream-ul live online a fost făcut de pe contul personal al domnului primar, sugerez să fie făcut de pe o pagină de Facebook publică, ori de personalitate publică (primar), ori de instituție (primărie), sau creată special pentru audiențe – „Audiențe online primăria Slobozia”. Motivul sugestiei este unul de natură tehnică – paginile personale au o limită de 5.000 de prieteni, și chiar dacă postările sunt publice audiența este cumva limitată de algoritmii FB la prieteni. O pagină publică, oficială, are o expunere mult mai mare.
- Tot pe pagina respectivă se pot centraliza mesajele cetățenilor, eventual printr-o postare care anunță din timp ședința live (minim 1-2 zile înainte) astfel fiind ușor de urmărit și răspuns. Acest anunț poate să stabilească niște reguli minime de comunicare, de exemplu intervalul până la care sunt primite întrebările – util ar fi până la începerea sesiunii live. Motivul sugestiei fiind ca la momentul transmisiei live, comentariile se pot pierde în fluxul informațional, fiind mult mai lucrativ să se răspundă întrebărilor care au fost puse în prealabil într-un time-frame cunoscut de public. Concret, anunțul ar putea suna așa: „Joi, data, ora, Audiență online. Postați întrebările dumneavoastră în comentariu la această postare, până la momentul începerii transmisiei live.” Astfel se dă și posibilitatea editării întrebărilor de către public, în cazul că e nevoie, în timp util.
Sper ca acesta să nu rămână un episod pilot și audiențele online pe FB să devină o tradiție la primăria Slobozia.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes