Gorunescu.ro

Think. Feel. Give.

Acuzații extrem de grave despre subdimensionarea parapetului median al DEx12 Craiova–Pitești

By on 06/06/2025

*captură ecran Facebook

Un tragic accident petrecut în dimineața zilei de 6 iunie pe Drumul Expres 12 Craiova–Pitești (DEx12), în zona localității Milcov din Deal (km 46), a readus în atenție o problemă gravă de infrastructură rutieră: eficiența și dimensionarea parapetului median. În urma impactului dintre o autoutilitară și un TIR, o persoană a decedat, iar alta a fost transportată în stare gravă la spital. Șoferul TIR-ului a scăpat nevătămat, însă consecințele impactului au fost devastatoare pentru ocupanții autoutilitarei.

Conform informațiilor publicate de pagina „Drum Expres Focșani-Brăila-Constanța”, în momentul accidentului, un camion a trecut prin cele două rânduri de parapet median, retezându-le cu ușurință și a ajuns pe contrasens, lovind în plin o autoutilitară care circula regulamentar. Imaginea impactului, redată în clipul video de la fața locului, arată clar că parapetul median a fost complet rupt, fără a fi oferit protecția necesară într-un astfel de accident.

Potrivit sursei citate, parapetul montat în zona accidentului este de tip H1, destinat exclusiv zonelor marginale, nefiind potrivit pentru zonele mediane ale drumurilor expres cu mai multe benzi. Conform normelor SREN 1317, pentru astfel de zone ar fi trebuit instalat un parapet de tip H2, cu o capacitate mai mare de absorbție a impactului. Alegerea unui parapet inferior poate fi explicată, se spune în postare, prin motive de ordin economic: „Pe zona mediană au bătut două rânduri de parapete marginale. Trebuia măcar H2, varianta pentru median. Dar… economie.”

Deși normativul AND 593/2012 prevede pentru zona mediană parapet de tip H2 sau H3, nici acestea nu sunt dimensionate pentru un impact cu un vehicul greu, standardul pentru acesta fiind H4b, parapet care ar trebui să reziste la un impact cu un vehicul de 38.000 kg. Este necesară astfel o regândire a normativelor, care să aibă în vedere acest aspect.

*captură ecran din AND 593/2012 – NORMATIV PENTRU SISTEME DE PROTECTIE PENTRU SIGURANTA CIRCULATIEI PE DRUMURI, PODURI SI AUTOSTRAZI

Iată cum ar trebui să arate și să se comporte un astfel de parapet, de tip H4b, la impact cu un vehicul de de 38.000 kg, testat în Italia la centrul Aisico:

Aceste acuzații ridică întrebări serioase cu privire la modul în care a fost proiectată, executată, monitorizată și în special recepționată infrastructura de pe DEx12, un drum intens circulat și promovat drept un exemplu de modernizare rutieră. Cei care monitorizează infrastructura rutieră solicită acum o investigație urgentă care să verifice conformitatea parapetului median montat cu cerințele tehnice obligatorii, precum și luarea unor măsuri reparatorii rapide. Printre soluțiile sugerate se numără compararea execuției cu documentația tehnică asumată la recepție și tragerea la răspundere a celor responsabili pentru potențiala subdimensionare a sistemului de protecție rutieră.

Acest caz readuce în atenția opiniei publice realitatea că „drumurile nu se construiesc doar pentru viteză, ci și pentru a salva vieți în caz de accidente”. O economie aparent minoră în faza de construcție poate deveni fatală în practică. Siguranța rutieră nu este un lux, ci o obligație legală și morală în fața fiecărei vieți omenești pierdute pe șoselele României.

Un audit major de siguranță al tuturor drumurilor din România se impune de la sine.

LE: Din filmările disponibile public, apare că inițial TIR-ul a lovit duba, apoi a ricoșat în cele două parapete mediane, distrugându-le. Discuția despre nivelul de protecție oferit de parapet, însă, rămâne în picioare.

Facebook Comments
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes